Tanvaldská ozubnicová dráha

12. únor 2013 | 22.01 |
› 

.

Tanvaldská ozubnicová dráha spojuje přes obec Kořenov jizerskohorské město
Tanvald a krkonošské město Harrachov. Délka trati je 11,6 km.
Je jednou z posledních normálněrozchodných ozubnicových železnic v Evropě
a nejstrmější železnicí v Čechách. V roce 1992 Ministerstvo kultury České republiky
prohlásilo trať za kulturní památku.
Na této trati byl natáčen film Kalamita (režie Věra Chytilová).
Ozubnicová dráha

Historie
Dráha byla postavena v roce 1902 se záměrem propojit stávající tratě
Liberec-Tanvald a Železný Brod-Tanvald s plánovanou tratí Jelenia Góra-Kořenov
(Zackenbahn), neboli propojit Rakousko-Uhersko s Pruskem.
Úsek od Kořenova směrem do Pruska byl roku 1923 elektrizován.
.
Po druhé světové válce bylo pruské Slezsko obsazeno Polskem a přeshraniční provoz v úseku mezi dnešními stanicemi Kořenov a Harrachov (původně Strickerhäuser, polsky Tkacze) byl zastaven. Roku 1958 byla zastavena doprava i v českém úseku Tanvald - Kořenov. Po výměně území s Polskem (14. únoru 1959) byl provoz na české straně obnovan, a to až do Mýtin, přičleněných z Polska k českému městu Harrachov, do stanice Harrachov-Mýtiny
Roku 1962 bylo úseku Tanvald - Harrachov přiděleno samostatné číslo trati.
.
V květnu 2003 byla občanským sdružením Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald založena obecně prospěšná společnost Železniční společnost Tanvald, jejímž cílem je záchrana a ochrana železniční trati Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jejím cílem je zřízení železničního muzea v objektu bývalého kina na nádraží Kořenov a obnova areálu depa v této stanici, popularizace trati, zřízení naučné stezky "Krajem kořenovské zubačky", organizování příležitostných nostalgických jízd, zprovoznění a provozování parní ozubnicové lokomotivy a účast na obnovení úseku Harrachov - Sklářská Poruba Horní.
.
Po roce 2000 se s úsekem počítalo ve vlakotramvajovém projektu Regiotram Nisa.
Trať měla být prodloužena do centra Harrachova a v tomto
úseku měl mít charakter tramvaje. Česká vláda však v roce 2007 odmítla
projekt zařadit mezi projekty vhodné pro získání rozvojové dotace z EU.
.
Technické parametry
Ozubnicový systém: dvojitá Abtova ozubnice,
položená ve třech sekcích(vynětím ozubnicových výhýbek
v dopravně Dolní Polubný došlo k vytvoření třetí sekce),4744 m
Maximální sklon: 58 ‰ (český železniční rekord)
Převýšení: 235 metrů na 7 kilometrech, resp. 275 metrů na 11,6 kilometrech
Tunel mezi Dolním Polubným a Kořenovem, délka 932 metrů,
na stavbu použito 20 tun dynamitu
Viadukt u Zeleného údolí v Kořenově, výška 25 metrů
Jizerský viadukt u Kořenova
Nádraží Kořenov stojí na náspu vytvořeném z 800 000 kubických metrů zeminy.
.
Muzeum ozubnicové dráhy
Muzeum ozubnicové dráhy se nachází v budově bývalé železniční stanice Kořenov.
Expozice tohoto muzea je z větší části zaměřena na ozubnicovou trať
Tanvald - Kořenov, její pestrou ale často pohnutou historii,
zvláštnosti provozu a zde nasazovaná vozidla.
V menší míře se pak věnuje okolním železničním tratím,
včetně tratě Kořenov - Szklatska oreba.
V prostorách muzea je umístěno nejen množství textů a fotografií zabývajících se historií, současností a budoucností ozubnicové trati Tanvald - Kořenov
a navazující trati z Kořenova do Szklarské Poreby, ale také exponáty,
které se váží k této unikátní trati.
Mezi exponáty můžete shlédnout modely různých druhů ozubnici,
ozubnicové dvojkolí a jeho uožení a další technické zajímavosti.
Pár snímků z tohoto ne zrovna všedního druhu železnice.
Fotky a obrázky jsou čerpány hlavně z přílohy ''Zubaté koleje'' časopisu ČD pro Vás.
.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře