Pražská horská železnice

15. únor 2013 | 20.59 |
› 

.

Semmering je rakouská železniční trať, která vede stejnojmenným horským sedlem mezi
spolkovými zeměmi Dolní Rakousy a Štýrsko v nadmořské výšce 980 metrů.
"vysokohorská odvaha" stavitelů takzvané Buštěhradské dráhy dala název
její devítikilometrové pražské části.
V nádherné krajině Prokopského údolí překonává výškový rozdíl 180 metrů pomocí dvojitého
přemostění viadukty vysokými 22 a 20 metrů chráněné technické památky.
.

Trať číslo 122, místy hluboko zařízlá do svahu pod hradem Děvín,

zde v prudkém oblouku svižně stoupá od Smíchovského nádraží kolem vrchu Zlíchov,
proto je také nazývána "jedinou horskou železnicí Prahy.
Výjimečné trati náleží i vlastní nádražíčko v zadní části smíchovského nádraží,
označené jako Praha-Smíchov severní nástupiště. Koleje vedoucí od Semmeringu zde
nejsou v přímém propojení s ostatními tratěmi.
.
Pražský Semmering vznikl v letech 1868 až 1872 jako náhrada kapacitně už nedostačující koňky
na dopravu kladenského uhlí a dřeva z lánských lesů. Uvažovalo se o zrušení
této minimálně využívané tratě, neboť je zde provoz osobních vlaků velmi řídký.
.
Pro výletníky by to však byla škoda. Projížďka několika málo soupravami,
jejichž houkání rozhání horolezce šplhající přímo z kolejí na skály Prokopského údolí,
totiž nabízí nevšední pohledy na pravý břeh vltavské kotliny a východní horizont města.
V roce 2002 zažil Pražský Semmering krátký comeback.
.
Při zničujících povodních, které ochromily dopravu po celé Praze, po jeho travou
zarůstajících kolejích projížděla odkloněná nákladní doprava a pendlovaly osobní
spoje mezi oběma vltavskými břehy jako náhrada za trasu metra B.
.
Stavba Buštěhradské dráhy a její odbočné trati Hostivice-Smíchov začala v červenci 1868
dle návrhu Viléma Asta byla stavěna firmou Schön a Wesely. Své jméno získala díky své
podobnosti se staršími viadukty u Semmeringu v Dolním Rakousku.
.
Proti výstavbě se zvedla vlna protestů, mj. kvůli demolici oblíbeného smíchovského
hostince U Zlatého jelena. Trať na délce dvaceti kilometrů překovává výškový rozdíl 180 m,
proto musely být vystavěny dva viadukty. Dolní viadukt je dlouhý 115 m a mezi jeho oblouky
z pískovcových kvádrů bylo vloženo příhradové železné pole nahrazené v roce 1924 plnostěnným.
.
Druhý viadukt přes Dalejský potok měří 92 metrů.
Trať provozovala do roku 1922 společnost Buštěhradské dráhy, v roce 1923 je zestátněna.
Původně byly na trati jen dvě stanice - Jinonice a Řepy a jedna zastávka - Cibulka.
Od roku 1928 vlak stavěl i na Hlubočepy - zastávka, Kovářka a o deset let později i ve Stodůlkách.
V roce 1989 byla do provozu uvedena zastávka Žvahov.
(Pražský industriál: technické stavby a průmyslová architektura Prahy)
.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře